اخبارشما

با شروع عرضه شمش طلا در مرکز مبادله از روز جاری، قیمت طلا و سکه در بازار کاهشی شد.

افزایش قیمت دلار و طلا در بازار همیشه به عنوان یکی از نگرانی‌های مردم در زمینه بی‌ثباتی اقتصادی مطرح بوده است.

طی دو هفته گذشته و با انجام عملیات تروریستی در کرمان، دلالانی که با سیاست‌های بانک مرکزی طی یک سال گذشته، خانه‌نشین شده بودند، وارد عرصه شدند و به دنبال ماهی‌گیری از آب گل آلود بودند.

در هفته گذشته و با افزایش ریسک‌های سیاسی، برخی از دلالان در بازار ارز و سکه به دنبال افزایش قیمت دراین بازارها بودند، اما بازارساز همانند یک سال گذشته حضور فعالی در این بازارها داشت و توانست از افزایش قیمت بیش از حد دلار و طلا جلوگیری کند.

قیمت ها در بازار ارز و سکه از ابتدای هفته با کاهش مواجه شده و برنامه بانک مرکزی درخصوص عرضه شمش طلا در مرکز مبادله و ضرب تمام سکه‌های جدید توانست بخشی از 7 میلیون حباب سکه در ابتدای هفته را تخلیه کند.

* رفع مشکل عرضه شمش طلا با تصمیم جدید بانک مرکزی

عرضه شمش طلا از امروز در مرکز مبادله آغاز می‌شود، طبق گفته سخنگوی مرکز مبادله ارز ایران، عرضه‌کنندگان استقبال خوبی از این موضوع داشته‌اند.

کشف قیمت شمش طلا در مرکز مبادله براساس مکانیزم عرضه و تقاضا و قیمت روز بوده و هیچ نرخ دلاری در قیمت‌گذاری این شمش‌ها دخالت ندارد، تائید این موضوع توسط مرکز مبادله نشان می‌دهد بانک مرکزی به دنبال جدا کردن مسیر طلا از نرخ ارز است و با این روش به دنبال کاهش نوسان در بازار طلا و سکه است.

از ۷ دی رفع تعهد ارزی با طلا امکان پذیر شد و از این پس باید این شمش در قالب رفع تعهد ارزی درمرکز مبادله انجام شود. پیش از این صادرکنندگان با هدف رفع تعهد ارزی، شمش های وادراتی را در بازار مورد معامله قرار می دادند که مشکلات زیادی برای خودشان و کشور ایجاد شده بود. 

* عرضه سکه های بدون تاریخ برای جلوگیری از سفته بازی

برنامه دیگر بازارساز در زمینه کاهش حباب سکه در بازار، ضرب سکه های جدید بوده است. سکه‌های جدید بدون تاریخ در حال ضرب است. طبق گفته رئیس اسبق اتحادیه طلا و جواهر، سکه‌های جدید هیچ ربطی به ذخایر بانک مرکزی ندارد و از محل طلاهای وارد شده به کشور است.

طی سال های گذشته برخی صادرکنندگان که از طریق رفع تعهد ارزی، اقدام به واردات شمش طلا می کردند، با ارائه فاکتور صوری به بانک ها، در ابتدا رفع تعهد ارز خود را انجام می‌دادند و سپس طلای واردشده را به بیرون از کشور قاچاق می کردند.

کارشناس اقتصاد ایران صادق محبی در زمینه اقدامات جدید بازارساز جهت کاهش حباب در بازار سکه و طلا می گوید: «از ابتدای سال تا پایان آذرماه ۱۹ تن طلا وارد کشور شده است که تاثیر این میزان به دلایلی همچون قاچاق در بازار مشخص نیست. بانک مرکزی طی هفته‌های گذشته به دنبال ساماندهی این بازار بوده است».

به نظر می‌رسد در شرایط فعلی بازار سکه و طلا، بیش از هرچیزی به ثبات نیاز دارد و بازارساز در تلاش است با اجرای برنامه‌های کارشناسی و متناسب با شرایط کشور، در ابتدا این ثبات را به بازار برگرداند و در مرحله دوم به دنبال کاهش نوسان و حباب در این بازار است.

برنامه فعلی بانک مرکزی یعنی عرضه طلا از طریق مرکز مبادله می‌تواند تاحدود زیادی کاهش عرضه و کمبود طلای آب شده در بازار را حل کند و قیمت‌ها در بازار طلا و سکه به زودی به قیمت واقعی نزدیک‌تر خواهد شد؛ کاهش قیمت طلا وسکه در روزهای گذشته به دلیل همین موضوع بوده است.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied

روی خط رسانه